Kolagén je dôležitý pre zdravie i krásu. Telu ho doplníte týmito potravinami!

Kolagén tvorí jednu zo základných stavebných bielkovín v ľudskom organizme - spája bunky nielen tkanív, šliach a kostí, ale až 70 % jeho celkového množstva sa nachádza práve v sušine kĺbových chrupaviek. Kolagén dokonca tvorí až 80 % ľudskej kože, pričom sa nachádza taktiež napríklad aj v krvných cievach, očnej rohovke či v zuboch.

Kolagén je doslova životabudič organizmu! Ide o molekulu, ktorú spájajú s krásou práve pre jej výnimočné schopnosti zachovať v ľudskom tele mladosť čo najdlhšie. A to po stránke ako fyzickej aktivity, tak aj fyzického vzhľadu.

To, ako kolagén v tele funguje, napovedá, aké budú priaznivé účinky jeho dostatočného množstva práve vo vyššom veku. Ak denne doplníte také množstvo kolagénu, aké je podľa štúdií potrebné pre bezproblémové fungovanie tela, odpadnú vám starosti spojené s nepríjemnými vedľajšími účinkami starnutia.

Čo je kolagén?

Kolagén je najdôležitejšou bielkovinou v ľudskom tele a tvorí ju približne 20 druhov aminokyselín. Je zároveň aj základnou bielkovinou všetkých spojivových tkanív a hlavným pilierom spojivového tkaniva. Kolagén je zodpovedný za hydratáciu, pevnosť a aj pružnosť pokožky. Kolagén v našom tele ale nie je trvalý, a preto ho treba dopĺňať.

Produkcia kolagénu sa v ľudskom tele a v pokožke od 25. roku života znižuje každoročne o približne 1,5 %. A medzi 40. – 45. rokom sa už prestáva tvoriť úplne. A to je jeden z dôvodov, prečo kolagén telu dopĺňať. Medzi ďalšie môžeme zaradiť: 

  • kolagén je nenahraditeľný pre naše zdravie,
  • bielkoviny obsiahnuté v kolagéne tvoria základnú stavebnú hmotu podporných tkanív, kostí, šliach, väziva, chrupaviek, ale aj kože,
  • tieto bielkoviny sa nachádzajú aj v ďalších častiach nášho organizmu, a to napríklad v telesných orgánoch, zuboch, stenách ciev, rohovke a podobne,
  • kolagén udržiava spojivové tkanivá svalov a kostí, aby boli dostatočne pevné,
  • nedostatok kolagénu spôsobuje prehlbovanie vrások okolo očí, vznik vačkov pod očami, kožných previsov, dvojitej brady,
  • jeho nedostatok prispieva k celkovému zhoršeniu stavu pokožky a celého tela.

Kolagén v potravinách

Konzumácia potravín bohatých na kolagén, ako je kuracie mäso, a potravín, ktoré podporujú tvorbu kolagénu, môže byť prínosom pre vašu pokožku a celkové zdravie. Kolagén je proteín, ktorý dodáva pokožke jej štruktúru a pružnosť.

Existuje mnoho typov kolagénu, ale naše telo sa skladá hlavne z typu 1, 2 a 3. Ako starneme, produkujeme v koži každý rok menej kolagénu - preto tendenciu k vráskam a stenšovaniu pokožky pozorujeme, čím sme starší.

Potraviny ako vývar z kostí obsahujú biologicky dostupnú formu kolagénu, ktorú môže vaše telo okamžite použiť, a preto je pravdepodobne lepšia ako doplnky. Ovocie a zelenina sú najbezpečnejším a najzdravším prístupom k zlepšeniu zdravia pokožky.

  • Konzumácia potravín bohatých na kolagén alebo potravín, ktoré zvyšujú produkciu kolagénu, môže tiež pomôcť vytvoriť stavebné bloky (aminokyseliny), ktoré potrebujete pre svoje ciele v oblasti pleti.
  • Existujú tri aminokyseliny dôležité pre syntézu kolagénu - prolín, lyzín a glycín.

Neprehliadnite: Skladovanie liekov počas leta: Týmto chybám sa vyhnite, aby lieky nestratili účinnosť!

kolagén v potravinách

Zdroj: Depositphotos

• Vývar z kostí

Keďže vývar z kostí obsahuje kostí a spojivové tkanivo, obsahom vývaru je predovšetkým vápnik, horčík, fosfor, kolagén, glukozamín, chondroitín, aminokyseliny a mnoho ďalších živín. Každý vývar z kostí je však iný kvôli kvalite kostí použitých spolu s ďalšími prísadami. Ak chcete zaručiť kvalitu svojho vývaru, skúste si pripraviť svoj vlastný z kostí získaných od overeného miestneho mäsiara.

• Kuracie mäso

Existuje dôvod, prečo veľa kolagénových doplnkov pochádza z kuracieho mäsa. Obľúbené biele mäso každého obsahuje veľké množstvo živín. Vďaka spojivovým tkanivám je kurča bohatým zdrojom kolagénu. Niekoľko štúdií dokonca používalo kurací krk a chrupavku ako zdroj kolagénu na liečbu artritídy.

• Ryby

Rovnako ako ostatné zvieratá, aj ryby majú kosti a väzy, ktoré obsahujú kolagén. Niektorí ľudia tvrdia, že morský kolagén je jedným z najľahšie absorbovateľných.

• Vaječné bielka

Hoci vajcia neobsahujú spojivové tkanivá ako mnohé iné živočíšne produkty, vaječné bielky obsahujú veľké množstvo prolínu, jednej z aminokyselín potrebných na produkciu kolagénu.

• Citrusové plody

Vitamín C hrá hlavnú úlohu pri produkcii prokolagénu - prekurzora kolagénu v tele. Preto je dôležitý dostatok vitamínu C. A ako iste viete, citrusové plody ako pomaranče, grapefruity, citróny a limetky sú plné tejto živiny.

• Bobuľové ovocie

Hoci citrusy majú tendenciu získať všetku slávu pre obsah vitamínu C, bobuľové ovocie sú ich ďalším vynikajúcim zdrojom. Maliny, čučoriedky a černice ponúkajú ich poriadnu dávku. Okrem toho majú aj vysoký obsah antioxidantov, ktoré chránia pokožku pred poškodením.

• Tropické ovocie

Zoznam ovocia bohatého na vitamín C dopĺňa tropické ovocie ako mango, kivi, ananás a guava. Guava sa môže pochváliť aj malým množstvom zinku ako ďalšieho faktora pre tvorbu kolagénu.

Odporúčame aj: Ryžové chlebíčky: Zdravá alternatíva alebo pasca prázdnych kalórií?

Kolagén

Zdroj: Depositphotos

• Cesnak

Cesnak môže zvýšiť produkciu kolagénu.Je však dôležité si uvedomiť, že je dôležité, koľko ho skonzumujete. Cesnak je bezpečný v pravidelných množstvách, ale príliš veľa cesnaku (najmä surového) môže spôsobiť pálenie záhy, žalúdočnú nevoľnosť alebo zvýšiť riziko krvácania, ak používate lieky na riedenie krvi. Vyhnite sa konzumácii väčšieho množstva cesnaku len na "kolagénové" účely.

• Listová zelenina

Listová zelenina je kľúčovým hráčom zdravej výživy. Špenát, kel, švajčiarsky mangold a ďalšie zelené šaláty získavajú svoju farbu z chlorofylu, ktorý je známy svojimi antioxidačnými vlastnosťami. Niektoré štúdie dokonca ukázali, že konzumácia chlorofylu zvyšuje prekurzor kolagénu v koži.

• Fazuľa

Fazuľa je potravina s vysokým obsahom bielkovín, ktorá často obsahuje aminokyseliny potrebné pre syntézu kolagénu. Navyše, mnohé z nich sú bohaté na meď - ďalšiu živinu potrebnú na tvorbu kolagénu.

• Kešu oriešky

Kešu orechy obsahujú zinok a meď - ktoré obe zvyšujú schopnosť ľudského organizmu vytvárať kolagén.

• Paradajky

Ďalší skrytý zdroj vitamínu C - jedna stredne veľká paradajka - môže poskytnúť až takmer 30 percent tejto dôležitej živiny pre kolagén. Paradajky sa môžu pochváliť aj veľkým množstvom lykopénu, silného antioxidantu na podporu pokožky.

• Paprika

Táto zelenina s vysokým obsahom vitamínu C obsahuje kapsaicín - protizápalovú zlúčeninu, ktorá môže bojovať proti známkam starnutia.

Pozor na cukor a rafinované sacharidy - môžu poškodiť kolagén

Ak chcete pomôcť vášmu telu čo najlepšie vyrábať kolagén, nemôžete urobiť chybu so živočíšnymi alebo rastlinnými potravinami s vysokým obsahom kolagénu alebo ovocím a zeleninou bohatými na vitamíny a minerály. Strava plná potravín bohatých na bielkoviny, či už z rastlinných alebo živočíšnych zdrojov, môže pomôcť dodať tieto kritické aminokyseliny.

Ďalšie živiny, ktoré napomáhajú procesu tvorby kolagénu, zahŕňajú zinok, vitamín C a meď. Ovocie a zelenina s vysokým obsahom vitamínov a minerálov sú teda tiež priateľom pružnej pokožky.

A pre čo najlepšie výsledky sa určite držte ďalej od príliš veľkého množstva cukru a rafinovaných sacharidov - tie totiž môžu spôsobiť zápal a poškodiť kolagén.

0 komentárov
autor komentu

Vaše meno:

Z NÁŠHO YOUTUBE